Rijschool

Wilt u nieuwe chauffeurs opleiden die nog niet over een rijbewijs D beschikken? Via BAAV kan elke nieuwe chauffeur zijn rijbewijs D + de vakbekwaamheid behalen op een quasi kosteloze en snelle manier.


Opleiding tot het behalen van een Rijbewijs D

Om het rijbewijs D met vakbekwaamheid te behalen dient de kandidaat-chauffeur 3 theoretische en 3 praktische examens af te leggen. Ter voorbereiding van deze examens worden de nodige lessen gegeven.

Theorie

Lessen: 2 x 8u

Elke maand worden theorielessen georganiseerd, bestaande uit 1 dag wegcode en 1 dag vakbekwaamheid.
Deze lessen vinden plaats in Rumbeke (Kasteel van Rumbeke, Moorseelsesteenweg 2) of Sint-Denijs-Westrem (Rijscholen Lust, Poortakkerstraat 3 B)
De volgende theorielessen vinden plaats op:
- 4/4 + 6/4/23
- 9/5 + 11/5/23
- 6/6 + 8/6/23
- 4/7 + 6/7/23
- 5/9 + 7/9/23

Theoretische examens

De reservatie van de theorie-examens gebeurt door rijscholen Lust: maxim@rijscholenlust.be. Tijdens de theorie-opleiding wordt gevraagd naar de beschikbaarheid van de kandidaat.
Er zijn 3 theoretische examens:
• 100 meerkeuzevragen
• casestudy's
• mondelinge proef

Medische keuring

Bij de start van de praktijklessen dient men in het bezit te zijn van een geldige medische keuring (via de arbeidsgeneesheer).

Praktijk

De praktijklessen en praktijkexamens worden ingepland door rijscholen Lust: maxim@rijscholenlust.be.

• 12 uur praktijkles manoeuvres en vakbekwaamheid
• praktijkexamen manoeuvres en vakbekwaamheid
• 4 uur praktijkles openbare weg
• praktijkexamen openbare we

Voor chauffeurs met ervaring in rijbewijs C/CE is eventueel een verkort traject van 10 uur praktijkles mogelijk.

Kostprijs

excl. btw

incl. btw

3.206,19 €

3.871,00 €

2 dagen (2 x 8 uur) theorie-opleiding (incl 2 opleidingsboeken)

304,54 €

360,00 €

de 3 theorie-examens

215,70 €

261,00 €

16 u praktijkopleiding*

2.454,54 €

2.970,00 €

de 3 praktijkexamens

231,41 €

280,00 €

*examenbegeleiding en voertuig zijn inbegrepen in de prijs van de praktijkopleiding

Al deze kosten komen in aanmerking voor terugbetaling via de KMO-portefeuille en via het Sociaal Fonds.

Terugbetaling

De opleiding komt in aanmerking voor

KMO-portefeuille:
- 30% van de totale opleidingkost voor kleine ondernemingen
- 20 % van de totale opleidingskost voor middelgrote ondernemingen examenbegeleidingen en examenretributies komen niet aanmerking

KMO-Portefeuille
aan te vragen door uw onderneming ten laatste 14 dagen na de start van de opleiding (= 1ste theorie-dag)
-> u kan de aanvraag reeds indienen vóór de ontvangst van de factuur en ruim vóór aanvang van de opleiding

+ Tussenkomst van het Sociaal Fonds
- per onderneming kan u voor min. 1 chauffeur/jaar deze subsidie ontvangen, met een max. van 10% van het totaal aantal chauffeurs
- terugbetaling van de bewezen kosten met een max. van 1400 €
- tewerkstellingsvoorwaarde: de opgeleide chauffeur moet minimum 6 maanden in de sector blijven werken
- de tussenkomst moet aangevraagd worden binnen 1 jaar te rekenen vanaf de start van de opleiding

Link sociaal fonds

+ Opleidingsincentive van 1600 € van FBAA (op voorwaarde dat uw onderneming lid is van FBAA & de toelage door het Sociaal Fonds is goedgekeurd)
- per onderneming kan u voor min. 1 chauffeur/jaar deze subsidie ontvangen, met een max. van 10% van het totaal aantal chauffeurs

Inschrijven - facturatie

U kan uw kandidaat/kandidaten inschrijven per mail naar annelies.verslype@busworld.org .

met onderstaande gegevens:
- naam
- rijksregisternummer
- adres
- gsm-nummer
- mail-adres

de facturatie van deze opleidingen gebeurt door Rijscholen Lust.

parallax background

Waarom via BAAV i.p.v. het zelf te doen?

Snelle doorlooptijd van 2 maanden

Als een kandidaat voor alle onderdelen onmiddellijk slaagt, kan hij binnen de 2 maanden na de start van de theoretische opleiding zijn rijbewijs D behalen.

Dit kan sneller dan via de zogenaamde vrije filière (eigen opleiding door iemand van uw bedrijf), omdat de rijschool reeds examenslots heeft vastgelegd. Door de volle agenda’s van de examencentra, zou u zelf veel langer moeten wachten.

Het voertuig en de begeleiders worden voorzien

U hoeft hier zelf geen chauffeur of voertuig te voorzien zodat deze gewoon ingezet kunnen worden voor een opdracht. Een besparing dus.