Bron: Sustainable Bus – 10 augustus 2022
VDL staat weer aan het roer van de topverkopers van e-bussen in Europa. De Nederlandse fabrikant had in de eerste helft van 2022 242 e-bussen geregistreerd, BYD – ADL volgde op de voet met 221 eenheden. Op de derde plaats, (verrassing!) Yutong met 217 e-bussen afgeleverd. Dan de Mercedes-Benz eCitaro, Iveco Bus, MAN. Solaris neemt slechts de zevende positie in. Het bedrijf was in 2021 toonaangevend op de e-busmarkt in Europa (en hetzelfde moet gezegd worden van 2020). Hoe dan ook, de Poolse leverancier staat nog steeds bovenaan wat betreft registraties in de periode 2012 – juni 2022, met 1.225 stuks (tweede, VDL met 1.211).
Deze cijfers zijn gebaseerd op gegevens die zijn verzameld en geanalyseerd door Chatrou CME Solutions. Beschouwde landen: EU27 + Verenigd Koninkrijk + IJsland + Noorwegen + Zwitserland (maar gegevens van Slovakije, Hongarije, Bulgarije, Cyprus en Malta tot nu toe niet beschikbaar voor 2022).
In de periode januari – juni 2022 hadden emissievrije bussen (batterij-elektrische en brandstofcelbussen) een aandeel van 30 procent in de stadsbusmarkt. In 2021 bedroeg dit nog 22,8% voor het volledige jaar en 15,1% voor het volledige jaar 2020.
In de eerste helft van 2022 waren er 1.768 e-busregistraties in Europa. In heel 2021 werden meer dan 3.000 e-bussen geregistreerd, waarvan 1.393 in de eerste helft van het jaar. Rekening houdend met Q1 en Q2 in zowel 2021 als 2022, is het aantal registraties met 27% toegenomen.
Het leeuwendeel van de VDL e-bus registraties in 2022 is ingenomen door Oslo en Nederland, met respectievelijk 82 en 88 registraties. De prestatie van de Nederlandse fabrikant, die naar verwachting nog dit jaar de Citea New Generation op de markt zal brengen, brengt het bedrijf na een paar jaar achterblijven weer aan de top van de markt.
Nog steeds volgens gegevens van Chatrou CME Solutions heeft 64,5% van alle stadsbussen in de 26 landen nu een alternatieve aandrijflijn (dit was 59,4% voor het volledige jaar 2021 en 52,5% voor het volledige jaar 2020). Het aandeel hybride bussen neemt af: van 24 naar 14%, “veroorzaakt door een verschuiving naar elektrisch (Duitsland) of naar CNG (Spanje en Italië)”, constateert het adviesbureau.
Het VK voert de lijst aan van landen van geregistreerde e-bussen: 350. Duitsland volgt met 246, daarna Frankrijk met 236.
De hele stadsbusmarkt in Europa daalde met 6% (6,401 in eerste helft 2021, 6,019 in eerste helft 2022).
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |