Bron: Sustainable Bus – 11 november 2022
De gestelde doelen voor 2035 zijn 35% reductie van stikstofoxiden (NOx) ten opzichte van Euro 6 en 56% reductie ten opzichte van Euro VI voor vrachtwagens en bussen. Ook wordt gestreefd naar een vermindering van de uitstoot van fijn stof (PM) in de ordegrootte van 13% voor auto’s en bestelwagens en 39% voor bussen en vrachtwagens. Dit is tenminste het voorstel dat gisteren door de Europese Commissie is uitgebracht met betrekking tot de Euro 7/VII-normen.
Nu moet het voorstel van de Commissie worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement. Voorgestelde implementatiedata: juli 2025 voor auto’s en bestelwagens en juli 2027 voor zware bedrijfsvoertuigen.
Het voorstel pakt zowel de emissies van uitlaatpijpen als van remmen en banden aan. Het draagt ook bij aan het behalen van de nieuwe strengere luchtkwaliteitsnormen die de Commissie op 26 oktober 2022 heeft voorgesteld.
ACEA’s opmerkingen
“De auto-industrie neemt haar rol om zowel de CO2-uitstoot als de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen zeer serieus. Vorig jaar hebben we inderdaad een zeer constructief voorstel gedaan voor een nieuwe Euro 7, die zou leiden tot een aanzienlijke vermindering van de criteria voor verontreinigende stoffen, waardoor de luchtkwaliteit zou verbeteren”, aldus Oliver Zipse, ACEA President en CEO van BMW. “Helaas is het milieuvoordeel van het voorstel van de Commissie zeer beperkt, terwijl het de kosten van voertuigen sterk verhoogt. Het richt zich op extreme rijomstandigheden die in de praktijk nauwelijks relevant zijn.”
ACEA benadrukt dat “het Euro VII-voorstel bijzonder hard is voor vrachtwagens. Het negeert volledig de snel versnellende verschuiving naar emissievrije voertuigen en negeert ook het effect van toekomstige CO2-doelstellingen voor zware bedrijfsvoertuigen”. En hetzelfde geldt voor bussen.
“Om te voldoen aan Euro VII, zullen vrachtwagenfabrikanten aanzienlijke technische en financiële middelen moeten verplaatsen van batterij- en brandstofcel-elektrische voertuigen terug naar de verbrandingsmotor. Dit zal ernstige gevolgen hebben voor onze overgang naar emissievrije voertuigen. Het is niet goed voor het klimaat, niet goed voor de gezondheid van mensen en niet goed voor de industrie”, aldus Martin Lundstedt, CEO van Volvo Group en voorzitter van de Commercial Vehicle Board van ACEA. “Beleidsmakers moeten zich richten op maatregelen die vlootvernieuwing versnellen, waarbij prioriteit moet worden gegeven aan investeringen in emissievrije voertuigen, die een veel grotere impact zullen hebben op zowel de luchtkwaliteit als de verminderde CO2-uitstoot”, aldus Lundstedt.
Het Euro 7/VII-wetgevingspakket zal waarschijnlijk niet klaar zijn voor medio 2024, vooral gezien de lange lijst van aanvullende tests die het omvat. De voorgestelde implementatiedata – juli 2025 voor auto’s en bestelwagens en juli 2027 voor zware voertuigen – zijn onrealistisch, gezien het enorme aantal voertuigmodellen en varianten dat voor die tijd moet worden ontwikkeld, geconstrueerd, getest en goedgekeurd. Euro 7/VII dreigt daarom zeer complex en kostelijk te worden, waarschuwt ACEA.
De nieuwe eisen op basis van de Euro 7-normen
In de door de Europese Commissie vrijgegeven tekst staat dat voertuigen voor een langere periode dan tot nu toe aan de normen moeten voldoen, namelijk 200.000 kilometer (of 10 jaar) in plaats van 100.000 kilometer of vijf jaar. De nieuwe normen zullen ook de duurzaamheid van batterijen in elektrische auto’s en bestelwagens reguleren om het aandeel gebruikte grondstoffen te minimaliseren.
“Het voorstel vervangt en vereenvoudigt de eerder gescheiden emissieregels voor auto’s en bestelwagens (Euro 6) en vrachtwagens en bussen (Euro VI). De regels van de Euro 7-norm brengen emissielimieten voor alle motorvoertuigen, d.w.z. auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens, onder één set regels. De nieuwe regels zijn brandstof- en technologieneutraal en stellen dezelfde limieten ongeacht of het voertuig benzine, diesel, elektrische aandrijflijnen of alternatieve brandstoffen gebruikt”, schrijft de Commissie. Ze zullen helpen om – in de woorden van de Europese Commissie:
- De uitstoot van luchtverontreinigende stoffen van alle nieuwe voertuigen beter te beheersen: door het aantal rijomstandigheden uit te breiden dat wordt gedekt door de emissietests op de weg. Deze weerspiegelen nu beter het scala aan omstandigheden waarmee voertuigen in heel Europa te maken kunnen krijgen, waaronder temperaturen tot 45°C of korte ritten die kenmerkend zijn voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
- De limieten voor verontreinigende emissies te actualiseren en aan te scherpen: limieten worden aangescherpt voor vrachtwagens en bussen, terwijl de laagste bestaande limieten voor auto’s en bestelwagens nu gelden, ongeacht de brandstof die door het voertuig wordt gebruikt. De nieuwe regels stellen ook emissielimieten vast voor voorheen niet-gereguleerde verontreinigende stoffen, zoals stikstofoxide-emissies van zware voertuigen.
- Emissies van remmen en banden te reguleren: de Euro 7-normen zullen de eerste wereldwijde emissienormen zijn die verder gaan dan het reguleren van uitlaatpijpemissies en aanvullende limieten stellen voor deeltjesemissies van remmen en regels voor microplasticemissies van banden. Deze regels gelden voor alle voertuigen, ook elektrische.
- Ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s langer schoon blijven: alle voertuigen moeten langer aan de regels voldoen dan tot nu toe. Naleving voor auto’s en bestelwagens wordt gecontroleerd totdat deze voertuigen 200.000 kilometer hebben afgelegd en 10 jaar oud zijn. Dit verdubbelt de duurzaamheidseisen die bestaan onder de Euro 6/VI-regels (100.000 kilometer en 5 jaar oud). Soortgelijke verhogingen zullen plaatsvinden voor bussen en vrachtwagens.
- De inzet van elektrische voertuigen te ondersteunen: de nieuwe regels zullen de duurzaamheid van batterijen in auto’s en bestelwagens reguleren om het consumentenvertrouwen in elektrische voertuigen te vergroten. Dit zal ook de noodzaak verminderen om batterijen vroeg in de levensduur van een voertuig te vervangen, waardoor de behoefte aan nieuwe kritieke grondstoffen die nodig zijn om batterijen te produceren, wordt verminderd.
- Volledig gebruik te maken van digitale mogelijkheden: Euro 7-regels zorgen ervoor dat er niet met voertuigen wordt geknoeid en dat emissies op een eenvoudige manier door de autoriteiten kunnen worden gecontroleerd door sensoren in het voertuig te gebruiken om de emissies gedurende de hele levensduur van een voertuig te meten.