Busworld Foundation was aanwezig op de European Zero Emission Bus Conference van 17-18 november. Zowel constructeurs, operatoren, toeleveranciers, de Europese Commissie als organisaties die de belangen van de verschillende sectoren verdedigden kwamen aan het woord. Busworld Foundation mocht de discussie met constructeurs Van Hool, IVECO BUS, CaetanoBus en Safra leiden. Maar wat zijn de key takeaways?
Op vandaag hebben 73% van alle nieuwe aangekochte bussen nog altijd een diesel motor. Zero-emissie bussen worden momenteel vooral aangekocht door grote publieke transportoverheden en internationale operatoren van publiek transport. De implementatie van zero-emissie bussen in kleinere vloten of bij autocarbedrijven is quasi 0.
Batterij-elektrische bussen worden gezien als de technologie met een hogere maturiteit in vergelijking met waterstofbussen. Het verschil in maturiteit betreft niet zo zeer het voertuig zelf, maar wel de procedure en de infrastructuur om ‘bij te tanken’, én de huidige beschikbaarheid van elektriciteit versus (groene) waterstof.
Het is duidelijk dat de hoge investeringskost (of CAPEX) van zero-emissie bussen een van de grootste struikelblokken is op dit moment. De aankoop van een elektrische bus is 100% duurder dan een dieselbus. Een waterstofbus kost zelfs 3,5 keer zoveel. En dan wordt er nog geen rekening gehouden met de investeringen voor de laad- of tankinfrastructuur.
De Total Cost of Ownership (TCO) van de verschillende technologieën is langzaamaan naar hetzelfde niveau aan het groeien. Voor batterij-elektrische bussen wordt er verwacht dat de TCO gelijk zal zijn aan een dieselbus in 2024. Terwijl dit voor waterstofbussen verwacht wordt tegen 2030.
In de tweede helft van dit decennium zal de TCO van waterstofbussen interessanter worden voor grotere vloten in vergelijking met batterij-elektrische bussen. Hoewel de voertuigen duurder zijn in aankoop, zal de infrastructuur voor het tanken van waterstof goedkoper zijn gezien er minder tankpunten nodig zijn. Batterijen opladen neemt (voorlopig althans) meer tijd in beslag (verschillende uren) dan het tanken van waterstof (minder dan 10 minuten). Dus een tankstation kan meer bussen servicen dan een laadstation binnen dezelfde tijdspanne.
Maar eerst is het opschalen van het waterstofgebruik in het algemeen (lees: in de verschillende industrieën) absoluut noodzakelijk om tot een lager prijsniveau van waterstof te komen.
Het verbeteren van het energiemanagement via smart charging en tankstrategieën zal cruciaal zijn in de verdere ontwikkeling.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |