Bron: Sustainable Bus – 21 maart 2022
TRATON Group zal tegen 2026 ongeveer 2,6 miljard euro investeren in onderzoek en ontwikkeling met betrekking tot e-mobiliteit. Dit is een aanzienlijke stijging in vergelijking met de vorige 1,6 miljard euro die gepland was tegen 2025. Tegelijkertijd kondigde de wereldwijde groep met een sterke voetafdruk in bedrijfsvoertuigen aan dat “het aandeel van conventionele aandrijvingen in het budget voor productontwikkeling overeenkomstig zal worden teruggeschroefd”.
De groep zet zwaar in op batterij-elektrische technologie, waarbij brandstofcel naar verwachting een goede oplossing zal zijn voor autocars.
De focus van TRATON ligt duidelijk op batterij-elektrische aandrijvingen, ook in het langeafstandsvervoer. Volgens de Groep hebben pure batterij-elektrische vrachtwagens zelfs een duidelijk voordeel ten opzichte van hun waterstoftegenhangers: driekwart van de energie-output wordt gebruikt om elektrische voertuigen aan te drijven, vergeleken met een kwart voor waterstofvoertuigen.
Christian Levin, CEO van TRATON
Daarom ligt onze prioriteit bij het investeren in volledig batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Ons doel is dat 50% van onze langeafstandsvrachtwagens tegen 2030 emissievrij zijn, op voorwaarde dat de bijbehorende regelgevende mechanismen en infrastructuur aanwezig zijn.
De TRATON GROUP is van plan om samen te werken met Daimler Truck en de Volvo Group om als onderdeel van een joint venture een openbaar oplaadnetwerk op te zetten voor batterij-elektrische vrachtwagens en autocars. Alle partners ondertekenden eind 2021 al een bindende overeenkomst, die nu onderhevig is aan goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. Het plan is om binnen vijf jaar na de oprichting van de joint venture minstens 1.700 hoogwaardige oplaadpunten voor groene energie te installeren in heel Europa.
Christian Levin, CEO van Traton voegt eraan toe
Samen met zijn merken zal de TRATON GROUP een leidende rol op zich nemen in duurzaam transport. Daarom hebben we onze planning voor de komende vijf jaar consequent afgestemd om ons te concentreren op elektrische aandrijvingen op batterijen. Deze aandrijvingen zijn duidelijk de groenste, snelste en meest betaalbare oplossing voor onze klanten, zelfs voor langeafstandsvervoer, hoewel waterstof in bepaalde niches een nuttige toevoeging kan zijn. Omdat vrachtwagens voornamelijk worden opgeladen tijdens pieken in het aanbod en dalen in de vraag, is zelfs de stroombelasting op het net matig. Daarom moeten we ons concentreren op het creëren van de infrastructuur die we zo dringend nodig hebben. Het opzetten van het snellaadnetwerk voor personenauto’s biedt ook een unieke kans op synergiën.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |