Bron: Sustainable Bus – 10 februari 2021
Temsa is gestart met het produceren van Li-Ion batterijpakketten in de Adana fabriek voor haar gamma aan elektrische voertuigen. CEO Tolga Kaan Doğancıoğlu verklaart: “De helft van onze bussen zal elektrisch rijden tegen 2025”. Temsa heeft tot dusver een lot van elektrische bussen in Zweden en heeft de eerste bestelling binnen voor de voertuigen dat het samen heeft ontwikkeld met Skoda.
Temsa’s batterij-elektrische bus portfolio bestaat nu uit 2 voertuigen: de MD9 electriCITY en de Avenue Electron (12m). De MD9 electriCITY is een 9 meter lange elektrische bus met plaats voor 26 zitplaatsen en 30 staanplaatsen. De motor is een PEM-systeem met een kracht van 100 kW. De leverancier van de motor is TM4 volgens de informatie die in 2016 bekend werd gemaakt. De producent belooft een bereik van 250 km. Nu heeft het bedrijf bekend gemaakt dat de batterijpakketten in-house geassembleerd worden in de eigen Adana fabriek in Turkije.
Temsa behoort tot de Sabancı Holding en de PPF Group dochteronderneming. CEO Tolga Kaan Doğancıoğlu benadrukt het feit dat Temsa zeer zwaar geïnvesteerd heeft in R&D en innovatie in de afgelopen jaren. Een nieuw platform genaamd TEMSATech is op poten gezet binnen het bedrijf om nieuwe technologieën (verder) te ontwikkelen. Doğancıoğlu verklaart dat studies op verschillende gebieden zoals autonome voertuigen, stroomverdeling en laadeenheid voor voertuigen, en laadstations samen met de elektrische voertuigen uitgevoerd worden in TEMSATech en zegt, “Ongeveer 30 ingenieurs van ons werken hier en de elektrische voertuigen die we geëxporteerd hebben naar Zweden zijn tevens een product van TEMSATech.”
Tolga Kaan Doğancıoğlu:
“Ons doel is om meer dan de helft van onze busproductie elektrisch te maken tegen 2025. We voorzien elk jaar rond 4% van onze omzet voor R&D. We stellen voorop dat het aandeel elektrische voertuigen in de export 80% zal bereiken. Op korte termijn plannen we een business volume dat 2-3 keer groter is dan het vorige jaar.”
Cevdet Alemdar, Industry SBU President van Sabancı Holding en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Temsa:
“Vandaag beschouwen we Temsa niet alleen als een automobielbedrijf, maar als een automobiel georiënteerd technologiebedrijf. Nu ontwikkelen en produceren we de batterijpakketten die we gebruiken in onze elektrische voertuigen, met onze eigen ingenieurs en ons eigen R&D team in Temsa’s Adana fabriek. Heel recent hebben we 6 Temsa MD9 electriCITY bussen geëxporteerd die de batterijpakketten bevatten die we zelf ontwikkeld en geproduceerd hebben in onze eigen batterijfabriek.”
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |