Bron: Sustainable Bus – 19 november 2021
Wegens corona werd de 2021 editie van de Sustainable Bus Awards geannuleerd, maar dit jaar was men terug van de partij. De winnaars in de verschillende categorieën urban, intercity en coach zijn respectievelijk de Solaris Urbino 15 LE Electric, de Anadolu Isuzu Kendo 13 CNG en de MAN Lion’s Coach.
De Sustainable Bus Awards werden voor het eerst gehouden tijdens de Award Night van Busworld Europe in 2017. Het is de eerste en enige Europese award die zich focust op de duurzaamheid van de voertuigen in de bus- en autocarsector. Verschillende aspecten van het voertuig worden onder de loep genomen zoals veiligheid, comfort, geluid, herbruikbaarheid van de onderdelen en de algemene toewijding van de fabrikant aan het milieu en de omgeving. De vakjury bestaat uit journalisten uit 7 Europese landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Slovenië, Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Spanje.
De 3-assige architectuur van deze bus verbetert het comfort en de stabiliteit. Het kan ook gehomologeerd worden voor zowel Klasse 1 als Klasse 2, en bevat ook een volledig pakket aan de laatste nieuwe elektronische veiligheidstools met een realtime monitoring en tracking van de vloot.
Deze elektrische bus beschikt over 6 batterijpakketten met een totale capaciteit van 470 kWh en kan worden opgeladen via een plug-in connector. Op aanvraag kan de bus ook uitgerust worden met een pantograaf oplaadsysteem.
Last but not least is het ook de eerste bus met de ZF centrale motor CeTrax op de markt.
Het volledige veiligheidspakket inclusief de laatste elektronische tools samen met de fleet management services, en de zeer lage emissies van het voertuig door de aanwezige 320 pk sterke Cummins CNG motor leveren dezelfde prestatie als zijn diesel equivalent, maar met een duidelijk voordeel aan de milieuvriendelijkheidszijde. Bovendien kan maar liefst 81% van de onderdelen herbruikt worden.
De Kendo CNG beschikt trouwens ook over de grootste CNG tank capaciteit in zijn klasse. Deze tanks bevinden zich op het dak van de bus zonder concessies te doen op de algehele hoogte, bagageruimte en het zeer goede design van het voertuig.
De jury was onder de indruk van deze autocar op verschillende vlakken. In zijn langste versie biedt deze MAN plaats aan 61 passagiers, wat resulteert in de laagste CO2-emissie per passagier.
De 510 pk krachtige motor is 100% compatibel met alternatieve brandstoffen zoals HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en bio-diesel. Het maximale koppel is beschikbaar bij een zeer laag toerental wat een duidelijk voordeel biedt op de algemene voertuigefficiëntie.
Tenslotte is het voertuig ook uitgerust met de laatste nieuwe connectiviteitstools zoals voorspellend onderhoud en fleet management, alsook een volledig pakket aan infotainment samen met een nieuwe generatie zetels gemaakt van gerecycleerde materialen.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |