Bron: OVPRO.nl – 20 september 2022
De MAN Lion’s City 12 E werd na een intensieve testweek vergeleken met vier concurrenten door een jury van 23 Europese vakjournalisten. Het oordeel was duidelijk: de elektrische MAN-bus is op de IAA in Hannover uitgeroepen tot de nieuwe ‘Bus van het jaar 2023’. De jury was vooral onder de indruk van het totaalconcept van de bus, die punten scoorde op actieradius, betrouwbaarheid, comfort en vooral duurzaamheid.
“De nieuwe MAN Lion’s City 12 E heeft een baanbrekend ontwerp en een zeer comfortabel en stil interieur. De cabine voor de chauffeur behoort tot de beste op de markt en is zeer veilig”, zegt juryvoorzitter Tom Terjesen. “Het is geen omgebouwde dieselbus, maar MAN heeft de elektrische bus volledig opnieuw ontworpen, met als resultaat een prijswinnende mix van duurzaamheid en bruikbaarheid.”
De prijs ‘Bus van het Jaar’ wordt al drie decennia uitgereikt en wordt beschouwd als de belangrijkste internationale prijs in de bus-industrie. “We zijn trots dat onze MAN Lion’s City E zo goed is ontvangen”, zegt Rudi Kuchta, Head of Business Unit Bus bij MAN Truck & Bus. “De prijs is een nieuwe mijlpaal in het succesverhaal dat begon in 2020, toen we de elektrische openbaar-vervoerbus in serieproductie namen. Hij rijdt nu dag in dag uit in veel Europese landen en wekt enthousiasme op bij busondernemers, chauffeurs, experts én passagiers. Ook de verkoopcijfers maken duidelijk hoe gewild de Lion’s City E is. Sinds de start van de verkoop zijn er in totaal al meer dan 1.000 elektrische bussen besteld.”
Een van de redenen voor het succes van deze elektrische bus is dat de experts van MAN Truck & Bus continu werken aan de verdere ontwikkeling en verbeteringen. Hun doel: OV-operators optimaal ondersteunen in hun dagelijkse werk met innovatieve technologie en individuele oplossingen. Om hen in staat te stellen hun eBus perfect aan te passen aan de gebruikstoepassingen, biedt MAN onder meer twee batterijstrategieën aan: naast de strategie ‘Reliable Range’ (tot 270 km bereik) is er ook de ‘Maximum Range’-strategie voor afstanden tot 350 km en meer.
Bovendien zorgen het nieuwe CO2-airconditioningsysteem en het verbeterde verwarmingscircuit voor nog meer efficiëntie. Ook nieuw zijn de modulaire accu’s, waarbij busondernemers vanaf dit najaar het aantal batterijpakketten van een nieuwe elektrische MAN-bus zelf kunnen specificeren. Dit betekent dat de emissievrij rijdende openbaar-vervoerbus nog beter kan worden aangepast aan de individuele behoeften en eisen van de klant op het gebied van actieradius en passagierscapaciteit.
Een onderdeel van de test waarop de bus werd beoordeeld, was een reis door Europa op weg naar Ierland. Tijdens de ‘Electrifying Europe Tour’ doorkruiste de twaalf meter lange openbaar-vervoerbus in tien dagen acht landen. Hij legde een totale afstand af van 2.448,8 kilometer en verbruikte in totaal 1.763,7 kWh aan energie, wat overeenkomt met ongeveer 0,72 kWh per kilometer.
Deze waarden werden bereikt dankzij de efficiënte technologie van de Lion’s City E en een indrukwekkend recuperatiepercentage van 20,8 procent. De zes lithium-ion batterijpakketten (capaciteit 480 kWh) zorgden voor meer dan genoeg energie voor de reis door steden, over het platteland en door bergen. Er werd alleen aan het einde van de dagelijks afgelegde rit geladen. Tussentijds opladen was niet nodig, vanwege de actieradius van 350 kilometer onder deze omstandigheden op een volle accu.
Sinds de oprichting van het instituut ‘Bus of the Year’ in 1989 kent de internationale vakjury elk jaar de titels ‘Bus of the Year’ en ‘Coach of the Year’ toe aan verschillende bustypen. De Europese vakjournalisten besteden daarbij bijzondere aandacht aan de praktische geschiktheid. Met de huidige onderscheiding voor de MAN Lion’s City 12 E heeft MAN Truck & Bus de trofee voor zijn MAN- en NEOPLAN-busmerken al twaalf keer in ontvangst mogen nemen: zes keer als ‘Coach of the Year’ (2022, 2020, 2006, 2004, 2000, 1994) en eveneens zes keer als ‘Bus of the Year’ (2023, 2015, 2005, 1999, 1995, 1990).
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |