Bron: Sustainable Bus – 20 juli 2022
Wat is de gemiddelde actieradius van een elektrische bus? Dit is een van de belangrijkste vragen die OV-exploitanten en overheden zichzelf stellen wanneer ze te maken hebben met een batterij-elektrische bus, die nog niet voldoende staat van dienst heeft om bepaalde bewijzen toe te laten.
Het is bekend dat de actieradius van een elektrische bus wordt beïnvloed door de buitentemperatuur, het gebruik van airconditioningsystemen en vooral verwarming. Last but not least is ook het rijgedrag bepalend. Laten we op basis van de tot nu toe verzamelde informatie proberen samen te vatten wat we over het onderwerp kunnen schetsen: hoeveel verbruikt een elektrische bus?
Empirische cijfers zijn afkomstig van de Ebus-test die jaarlijks in Duitsland wordt gehouden onder coördinatie van het gespecialiseerde tijdschrift Omnibusspiegel. In 2018 was de test gericht op gelede bussen van 18 meter lang. Drie fabrikanten gingen de uitdaging aan: Bozankaya Sileo, Solaris, VDL. Na drie dagen testen in echte operationele staat op de straten van Bonn, meet het Ebus Test-team het verbruik van de voertuigen, dat wordt gebruikt om een gemiddelde waarde tussen de concurrenten te bepalen.
Wat was dan het resultaat? Het verbruik lag tussen de 1,65 en 1,84 kilowattuur per kilometer. Verwarming uit maar airconditioning aan. Er moet rekening worden gehouden met ongeveer 20 procent verlies tijdens het opladen. Op basis van deze gegevens kan een bus van 18 meter lang met een capaciteit van 350 kWh een actieradius van 190 tot 210 kilometer afleggen.
Vervolgens lag in 2019 de focus van de Ebus Test op 12 meter bussen. Dit keer stonden er zeven kanshebbers in de startblokken. Het berekenen van het verbruik van elektrische bussen was niet eenvoudig, aangezien de temperaturen iets boven nul lagen, ging een aanzienlijk deel van de verbruikte energie naar verwarming. Ook werden niet alle voertuigen onder dezelfde voorwaarden opgeladen: sommige laadpalen bevonden zich binnen, andere buiten.
Om nog iets toe te voegen aan een reeds gediversifieerde mix, verbruikten bussen met een op diesel gestookt extra verwarmingssysteem minder stroom dan bussen waarvan de omgevingstemperatuurregeling volledig op batterijen werkt. Zoals natuurlijk is, zijn het diesel- en stroomverbruik omgekeerd evenredig aan elkaar.
Dit waren dus de resultaten: voertuigen die worden verwarmd met behulp van een extra verwarming op fossiele brandstof, verbruiken 110,5 kWh plus 20 liter brandstof tot 144 kWh plus 6,4 liter. Het stroomverbruik van bussen met volledig elektrische verwarming over 100 km, ligt tussen de 179 en 235 kWh. Met andere woorden, het verbruik ligt naar verluidt tussen 1 en 1,4 kWh/km voor bussen met verwarmingssystemen op fossiele brandstof en tot 2,35 voor elektrisch verwarmde.
Dat wil zeggen: als we een solobus nemen met een (aanzienlijke) batterijcapaciteit van 300 kWh, varieert de actieradius van de elektrische bus van 214 tot 300 km als hij dieselverwarmd is en slechts 130 km als hij elektrisch wordt verwarmd. Een enorm verschil.
Een paar hints over dit onderwerp komen uit een interview dat we hadden met Viriciti COO en mede-oprichter Alexander Schabert. ViriCiti is een Nederlands telematicabedrijf dat in 2012 als startup is opgericht met als missie het aanbieden van fleetmanagementplatforms aan operatoren, met name met betrekking tot elektrische bussen. De gegevens die het bedrijf verzamelt, kunnen nuttig zijn om te bepalen wat het gemiddelde verbruik van elektrische bussen is, en dus hun bereik op één lading.
«Gemiddeld heeft een bus van 12 meter onder de beste omstandigheden een verbruik van 0,8 kWh per km – zei Shabert –. We hebben het over operaties op een normale dag met 20 graden, weinig verkeer en een bekwame chauffeur. Alles hangt af van de verwarming. Een bus die in de winter rijdt, bijvoorbeeld bij min 10 graden, met elektrische verwarming aan, kan een verbruik bereiken van 2,3 – 2,5 kWh per km. Bij dieselverwarming kan dit 1,5» zijn.
Via een snelle berekening, op basis van de cijfers van ViriCiti, kan een 12 meter batterij-elektrische bus met 300 kWh batterijcapaciteit in de beste dagen van het jaar maar liefst 375 km afleggen. Maar op een winterse dag daalt de kilometerstand naar een cijfer tussen de 120 en 130 km, elektrisch verwarmd. Dieselverwarming maakt een actieradius van 200 km mogelijk.
Alexander Schabert van ViriCiti vertelde ons: «We zien ongeveer 30 procent impact van het rijgedrag. Chauffeurs die geen regeneratie gebruiken omdat ze hard op de rem trappen, waardoor direct de mechanische rem geactiveerd wordt, regenereren slechts 5 procent. Maar als de bestuurder regeneratie gebruikt, kan hij 35 tot 40 procent regeneratie bereiken».
Met betrekking tot de impact van koud weer op het bereik van elektrische bussen, toonde een studie van CTE eind 2019 (gerealiseerd in de VS en gefinancierd door het National Fuel Cell Bus Program) aan dat de omschakeling naar koude temperaturen (tussen -5 en 0 °C) de actieradius beïnvloedt met een afname tot 38 procent in het geval van batterij-elektrische bussen en tot 23 procent afname voor waterstofbussen.
Het onderzoek is uitgevoerd door het Centre for Transportation and the Environment (CTE), een non-profitorganisatie met een missie om de gezondheid van ons klimaat en onze gemeenschappen te verbeteren door mensen samen te brengen om schone, efficiënte en duurzame transporttechnologieën te ontwikkelen en te commercialiseren.
In oktober 2019 markeerde Iveco Bus een nieuw record met de Iveco E-WAY 12-meter (Heuliez GX 337 Elec). Het voertuig legde tijdens een testdag namelijk maar liefst 527 km af op één lading. De bus reed 12 uur met een gemiddelde snelheid van 46 km/u. Verwarming en airconditioning waren uitgeschakeld. Maar het is van fundamenteel belang om te erkennen dat een dergelijke prestatie, hoewel opmerkelijk, niet kon worden bereikt in normale verkeerssituaties.
Efficiëntietests voor e-bussen zijn de laatste tijd behoorlijk mainstream geworden, waarbij veel fabrikanten van elektrische bussen actieradiustests lanceren om te laten zien hoe ver hun modellen kunnen gaan op één lading. 550 km is het resultaat dat de Lion’s City E 12 behaalde tijdens een test die werd gecontroleerd door TÜV SÜD in mei 2021.
MAN maakte bekend dat «De volledig elektrische stadsbus precies 24 uur reed op de routes tussen Karlsfelder Straße, Moosacher en Puchheimer station, met chauffeurs van MAN ProfiDrive achter het stuur. De MAN eBus Efficiency Run werd ook vergezeld door experts van de officiële testinstantie TÜV SÜD, die de laadaansluiting op de bus verzegelden voordat ze vertrokken, het zegel aan het einde van de dag verwijderden en getuigden van de gereden actieradius».
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |