• Wedstrijd: Creëer uw eigen autocarreis

    20.06.2017 Productvernieuwing

    BAAV organiseerde in het academiejaar 2016-2017 een wedstrijd in voor hogescholen en laat studenten ‘Bachelor Toerisme & Recreatiemanagement’ hun ideale autocarreis bedenken. Op het einde van het academiejaar werd 1 winnaar aangeduid door een professionele jury.
    De werken werden beoordeeld door een heterogene groep van toerisme professionals. Uiteraard zijn er autocarondernemers, maar ook touroperators, reisagenten, reisleiders en in toerisme gespecialiseerde journalisten. Samen zullen zij, na grondig overleg, de winnende reis aanduiden.
    Er wordt vooral gekeken naar de creatieve manier waarop omgesprongen wordt met de autocar en de bestemming. Maar uiteraard zijn praktische zaken ook belangrijk, zoals de kostprijsberekening, de rij- en rusttijdenwetgeving, de opbouw van de reis, enzoverder. De reis moet immers uitvoerbaar zijn. De studenten werden bovendien gevraagd nog een stap verder te gaan en na te denken over de verkoopbaarheid van hun creaties en ook een marketingplan toe te voegen.

    Op 19 juni 2017 werd tijdens een jury-vergadering met verschillende professionals uit het vak unaniem beslist dat werk nummer 6 (Beleef Alles Anders in Vlaanderen) de winnaar is voor dit academiejaar.

    Hieronder zijn de verschillende kandidaten terug te vinden.

    • De Kantoorbus in het nieuws

      07.06.2017 Productvernieuwing

      Gisteren was er een groot evenement rond De Kantoorbus. Nadien verscheen deze in het nieuws.
      Op HLN: http://www.hln.be/hln/nl/926/Geld/article/detail/3175885/2017/06/06/Kantoorbus-van-Colruyt-heeft-groot-potentieel.dhtml
      Op ROBtv: http://www.robtv.be/nieuws/leuven/rijdend-kantoor

      • Project: Kantoorbus

        03.06.2015 Productvernieuwing

        Partners: Autocars Polder, VIM, Coach Partners, Sylvae Tours (GEO Bustours), Gino Tours, ICON/ICOMERA, The Shift, MandelCar, Parmentier Autobus, PraktijkCoach, Proximus, Reizen Muylaert, SIMA Bus, Transibus, 't Ros Beiaard, VDL Bus & Coach, Staf Cars, Hansea, VOKA.

        30% van de beroepsactieve bevolking is meer dan 30 minuten onderweg van of naar het werk. 9% heeft zelfs meer dan 60 minuten nodig. Zo blijkt uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG 4.4)). Maar wat als we deze tijd nuttig kunnen gebruiken door onze kantoorjob uit te oefenen terwijl we ons verplaatsen? Klinkt interessant, zeker als de werkgever deze uren effectief erkent als gewerkte uren.

        Reistijd wordt werktijd

        De kantoorbus wordt voor woon-werkverkeer ingezet en legt dagelijks een vast traject af. Van zodra een werknemer instapt, begint zijn werkdag. De bus biedt namelijk dezelfde faciliteiten als een standaard kantoor. Via een optimale verbinding kan de werknemer zijn documenten raadplegen die zich in de cloud bevinden, of zelfs inloggen op de server van het werk.

        Ontsluiting bedrijventerreinen

        Terwijl het traditionele collectieve vervoer vooral woongebieden en centrumgebieden aandoet, bedient de kantoorbus in eerste instantie bedrijventerreinen die slecht/niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. En dat zijn er heel wat in Vlaanderen.

        Test met prototype

        Bij aanvang van het project wordt op basis van een eerste technische en functionele analyse een prototype ontwikkeld, gebaseerd op een bestaande bus. Dit voertuig zal gedurende een testperiode van 6 maanden actief ingezet worden. De bevindingen die daaruit voortvloeien, vormen de basis voor een verbeterde technische, sociale en economische analyse. Deze analyse biedt dan weer waardevolle input voor de ontwikkeling van een businessmodel voor busoperatoren.

        Doelstellingen

        Met dit project onderzoeken we:

        De haalbaarheid van een hoogwaardig uitgeruste kantoorbus als verplaatsingsmiddel voor woon-werkverkeer;
        De haalbaarheid van een snelle en veilige internetverbinding voor alle reizigers
        Hoe reistijd kan omgezet worden in werktijd;
        Welke trajecten in aanmerking komen voor een kantoorbus;
        Wat de randvoorwaarden zijn voor een haalbaar businessmodel.

        Geïnteresseerde autocarbedrijven en busbouwers kunnen meer informatie bekomen bij de projectmanager, Jan Deman en bij projectcoördinator Nicole Van Doninck van VIM.

        Contacteer projectmanager Jan Deman voor meer informatie via

        • Marktonderzoeken KUL 2013

          10.03.2014 Productvernieuwing

          De studenten Handelsingenieur 3de jaar Bachelor en 1ste jaar Master van de KU Leuven voerden in het kader van het vak Marketing Engineering een marktonderzoek uit voor BAAV, dit zowel voor eendagsreizen als meerdaagse reizen.

          De resultaten van de 3 beste groepen zijn hier te bekijken (en downloadbaar), alsook de presentatie van de 2 beste groepen tijdens de ledenvergadering van 10 maart 2014.

          • Bevindingsrapport over het gebruik van Wifi en Internet tijdens een autocarreis

            27.03.2013 Productvernieuwing

            Uit een bevraging is duidelijk gebleken dat de (potentiële) klant de toegang tot het internet tijdens een autocarreis belangrijk vindt. Tijdens de informatievergadering van 19 februari 2013 te Rumbeke en tijdens de testreis naar Normandië van 29/2 tot 2/3/2013 werden de eerste ervaringen verworven. Het rapport in bijlage biedt u een overzicht van deze bevinden. Gelet op de nog geplande activiteiten in dit project, zal dit rapport verder aangepast, aangevuld en gecorrigeerd worden. U kan ten allen tijde zelf reageren via